health

business

vehicles

technology

BMW E21




                                                         

BMW E21 MOTOR





e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35






BMW 'ye şan ve şöhret getiren 2002 modelinin kardeşi sayılabilecek E21 'in üretim serüveni ele alıcaz.
1975 ve 1982 E21 serisinin  üretimi aslında 3 serisinin de doğumuydu. BMW firmasının bana göre diğerlerinden öne çıkan yanı araba üretmek amaçlı kasa tasarlayıp içine de gelişi güzel motor koymaması.
Bu yüzden şuan ki 3 serisi dediğimiz araçlar ortaya çıkmıştır. E21 kasa buna başlangıç olmuş 2002 modelinin insanlar üzerindeki etkisi E21 ile devam etmiştir. 







e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35
Bu serüven BMW firmasını ürettiği m10 kodlu motoruyla başlamıştır. 2002 modeli  daha güçlü ve efsanevi olması için üretilen m10 performans motoru 2002 karosere sığmamış bunun sonucunda e21 tasarlanıp üretilmiştir. 


BMW e21 kasası için 4 seçenek sunmuştur 3.15(78) , 3.16(90HP) , 3.18(98HP) ve 3.20(125HP) m10 motor seçeneğiyle kendini piyasaya tanıtmıştır. 4 silindir M10 motoru BMW tarihinde yeri çoktur.

BMW firması 1977 yılında yeni ürettiği m20 motorunu da E21 kasasına koymayı planladı m20 motor m10 'a kıyasla daha performans üzerine yoğunlaşılan bir motordu.1977 Frankfurt otomobil fuarında görücüye çıkan bu motor e21 e ekleneceği orada açıklanmıştır. BMW 'nın yaptığı açıklamada 2.0L 4 silindirli motorun yerine m20 2.0L 6 silindir 120 Hp gücünde ki motor eklenmiş ve ek olarak 2.3 L 6 silindir 145 Hp gücünde bir m20 daha E21 kasasında piyasaya çıkacağı açıklanmıştı. 


Bunların dışında yarışlar için özel üretilen E21 modelleri de vardı.
Hartge,Alpine

Hartge ;

1980 sonlarına doğru Hartge 2 adet E21 modeli yapmıştı.
e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35
Bunların ilki H3 kodlu 2.3L 180 Hp Güç üretebilen bir seçenekti.5 ileri vites H düzeni içinde yerleştirilmiş kusursuz sayılabilecek bir motor ve Hartgenin sizin istediğiniz şekilde düzenleyebileceği birde kaportası vardı tampon,spoiler,jant vs gibi.
Hartge bu araçlar için size kilitli diferansiyal seçeneği sunmuş o zamanlar bu pist araçlarında bulunan bir uygulamaydı. 
e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35
İkinci olarak Hartge H3s kodlu  3.35i motor sunmuş ve bu motor 6.35CSI den alınan 6 silindirlik bir motordu. Hartge motoru kullanırken egzoz emisyonu cevre kirliliği kanunlarına uymak için oynama yapmış ve bu motor güç kaybına uğramıştır. Bununla birlikte araba 6 ve 7 serilerinden hafif olduğu için ortaya çıkan güç çok fazla olduğu gerekçesiyle araç tekrar güç kesimine uğramış 15Hp düşürülmüştür. 205 Hp güce ulaşsa da araç 240km/s azamı hıza ulaştırılmış özgün 240 Hp güç bulunmaktaydı bu motorun içinde 0-100 km 6 sn olarak kayıtlara geçmıştır. 5 ileri vites iki seçenekle sunulmuş bildiğimiz standart sol ileri 1  ikinci seçenekte sağ altta 1 H dizilimi standart fakat 2. seçenekteki kısa aralıklı spor vites sistemidir. 

Alpina ;
e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35

Alpina tek bir model üretti bu 2.8 L 5 serisinden alınan bir motordu m30 kodlu motor 203Hp gibi bir güç üretiyordu bu güç Alpina 'in yaptığı modifikasyonlarla 180 Hp 'e kadar düşmüştür. Alpina daha çok göze hitap etmeye yönelik çalıştığı gerçek.


e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35




Bir Düşünün 1977 yılında olduğunuzu ve Porsche gibi spor araçlar üreten firma var. Ekonomik durum göz önüne de alındığında size spor bir araba sunuluyor 190km/s hıza sahip. Hemde gayet makul fiyatlarda bu tabi ki gözleri BMW firmasına Çevirdi. 1.364.036 adet üretilen E21  insanların gelecek 3 serisini 4 gözle beklemeye itmiştir.

e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35

e21 hartge alpina bmw classic 3.20 3.15 3.30 3.35



Hiç yorum yok: